Zöldebb Bolygó

Zöldebb Bolygó

Padlizsánkrém: szívtől, az asztalig

2022. október 21. - Fábián Kalla Lili

img_8944_1.jpgSötét van még, amikor álmosan nyújtózom és próbálok magamhoz térni. A lábunknál félálomban dorombolnak a Norvég erdei macskák, Szofi vizslánk a békésen horkol a sarokban, a férj jelzésértékkel a másik oldalára fordul, hiszen még csak 5 óra van. Hetek óta 5-kor kelünk, éjfélkor fekszünk szeretne még pihenni. De hiába van szombat, én ma is dolgozom így erőt veszek magamon és megpróbálok kiosonni a konyhába, hogy készítsek egy kávét, aztán indulhat a nap. Eszembe jut, hogy gyerekkoromban mennyire szerettem korán kezdeni a napot, amikor az előző nap elkészített padlizsánkrém már készre ért a hűtőben és lehetett kenni a friss kenyérre ezt az mennyei eledelt. Kislányként álmodtam arról, hogy így indul a reggel, elképesztő belegondolni, hogy megvalósult! 

1664611893506.jpgA lopakodó üzemmód persze nem működik, hárman ugranak, reggelire készen, hiszen ha én ébren vagyok az csak azt jelentheti, hogy kezdődik a nap. Amíg megetettem és felöltöztem lefőtt a kotyogósba a kávé. Megkeresem a kedvenc bögrém, aztán sietek, hogy elcsípjem a reggelt. Megállok a kertben, hallgatom, ahogy énekelnek a madarak. Nézem a tegnapi ültetést és kíváncsi vagyok, hogy mekkora termés lesz ebből a 6 tő padlizsán palántából.
1665996517203.jpgEgy utolsót hörpintek a forró kávéból és indulhat a locsolás. Az esővízgyűjtőből merem a kannát és 20 l vizet viszek hátra kb. 100 méter, ezt a távot megteszem kb. 4-5 alkalommal oda-vissza tehát a végére kellően elfáradok. A víz pillanatok alatt eltűnik, szomjas a föld. Bízom benne, hogy legalább egy padlizsánkrémet készíthetek majd nyár végén. 

1665996517123.jpg

Növekszenek a palánták. 

img_20220619_192729_1.jpg

Első virágok

Telnek a hónapok és nem esik az eső. Mivel az öntöző rendszert nem sikerült még kiépíteni így a locsolás egyre nehezebb. Szerencsére van kutunk, de víz nem sok van benne ha nem esik az eső. A virágok víz nélkül, forróságban nem tudnak termésre fordulni. Bizakodunk és várjuk, hogy legyen termés. 

1665996353331.jpeg

Kicsi, pici, de a miénk!

Megérkezik az eső és hirtelen termésre fordul a kert. A képeken az első padlizsánok, amiket életemben először magam neveltem. Akkora élmény volt, minden reggel kimenni a kertbe és megnézni, hogy nőtt-e a padlizsán, lett-e új virág a palántán. A kert zsongása, a madarak éneke, a hűs árnyék, amit a diófa ad... szavakkal nem is tudom kifejezni mekkora öröm!

img_8944_1.jpg

Szeptemberben a 3 hetes esőnek köszönhetően  megindultak a padlizsánok és egyszer csak azt veszem észre, hogy már szüretelni kell. Megyek a kertbe és boldogan nézek a termésre, ami 3-4 hónap munkája. Megkeresni, megvenni a palántát, nevelni, mulcsolni, gazolni, locsolni, szeretni, leszedni. 

Az első adag padlizsánból krémet készítettem, alább olvasható a recept. 

Leszedtem a padlizsánt a kertben, megmostam, villával megszurkáltam az oldalát. 200 fokon megsütöttem 60 perc alatt.Vártam, hogy hűljön egy fél órát-órát, majd lehúztam a héját és egy tálba tettem. A hozzávalókat összekevertem, villával pépé törtem - akinek van csinálhatja robotgéppel is, de a villás módszer igazi lassulás - a krémet betettem a hűtőbe és másnap reggel friss kenyérrel fogyasztottam.   

img_20221021_174459.jpg

Szomszédaink ajándék padlizsán kréme, vacsorára elfogyott :) 

Fogyasszuk, készítsük és együk jó ízzel reggelire, uzsonnára, vacsorára. Osszuk meg szeretteinkkel, barátainkkal, szomszédainkkal. És tényleg igaz, ahány ház, annyiféle padlizsánkrém. Díszítsük petrezselyemmel, kínáljuk friss zöldséggel, ropogós kenyérrel. A legfontosabb, hogy a szívtől jusson el az asztalig. 

Hulladékcsökkentő online konzultáció, mentorprogram: zoldebbbolygo@gmail.com 

Facebook csoport & Facebook oldal

A bejegyzés trackback címe:

https://kallalili.blog.hu/api/trackback/id/tr6517944410

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása